Tak my reagujeme na mimořádný stav. Ceny všech kurzů jsou sníženy až o 40%.

Popis kytary aneb z čeho se kytara skládá

Každý kytarista, začínající i pokročilý, by měl znát jednotlivé části kytary. Znát svůj nástroj, se hodí čistě z pragmatického hlediska, kdy je například nějaká část kytary porouchaná a je potřeba ji vyměnit, dále také proto, že při studiu kytary člověk často slyší věty jako "zahraj to na pátem pražci" a měl by vědět co je pražec a kde že to má vlastně hrát. Proto jsme pro vás připravili tento malý přehled, který si klade za cíl seznámit vás se základními stavebními kameny kytar. Nejde o vyčerpávající popis kytary, to by totiž bylo na celou knihu.

1 - Hlava kytary

Hlava kytary je jedna ze tří základních částí kytary. Slouží zejména k uchycení strun na jednom konci. Často bývá právě hlava kytary nejvýraznějším prvkem kytary. Kytarové hlavy mají nejrůznější tvary, podle kterých se pozná výrobce a typ kytary. Pokud je v krku kytary šroub (viz dále), právě na kytarové hlavě k němu může být přístup pro seřizování kytary.

2 - Ladící mechanika

Ladící mechanika je část kytary, kterou se kytara ladí. Její nejpodstatnější částí jsou ladící kolíky, pro každou strunu jeden. Na kolíku je struna namotaná a otáčením kolíku se struna napíná nebo povoluje. Tím získává vyšší nebo nižší tón. Ladících mechanik je několik typů, jejich princip je ale hodně podobný. Některé z nich se dají uzamykat, takže není potřeba strunu na kolík namotávat tolikrát.

3 - Nultý pražec

Nultý pražec je velmi důležitá část kytary. Zásadním způsobem ovlivňuje zvukové vlastnosti kytary a ladění. Je to vlastně první pražec na kytaře a odděluje hlavu kytary a krk. Provedení bývají různá, avšak nejčastěji je se jako materál používá kost (často tedy umělá).

4 - Krk kytary

Další velmi důležitou částí kytary je krk. Mívá zásadní vliv na to, jak se hudebníkovi hraje. Kytarové krky mívají různé délky, hloubky i tloušťky. U řady kytar je krkem protažen šroub, který slouží k seřízení prohnutí krku a tím vlastně dohmatu (vzdálenost mezi hmatníkem a strunami). To má vliv na zvukové vlastnosti kytary. Na kru je z přední části hmatník, na kterém jsou jednotlivé pražce (ty určují pozice tónů na hmatníku) a samozřejmě také struny. Na zvuku kytary se také značnou mírou podepisuje právě kombinace hmatníku, pražců a strun. Tady se to dá trochu rozepsat. Struny na kytaru mohou být nylonové nebo kovové. Nylonové struny se hodí většinou pro klasickou - španělskou kytaru, kdy nylon nahrazuje přírodní střívkové struny. Struny na elektrickou kytaru bývají kovové a jich zvuk je o to zvonivější.

5 - Rezonanční otvor

Rezonanční otvor má zpravidla akustická kytara (avšak nejenom). Slouží k zesílení zvuku kytary vysloveně akustickou cestou. Je to v zásadě taková díra do dutého těla kytary. Existují různé tvary rezonančních otvorů, nejčastější je však kruhový.

6 - Pickguard

Pickguard je plastová deska, která se dává na tělo kytary pod struny. Má za úkol ochránit tělo kytary od poškrábání trsátkem. Při pohybu pravou rukou dolů se totiž často stává, že trsátko zavadí i mimo struny. Pickguard je ale také vzhledovým doplňkem.

7 - Kobylka

Kobylka se nachází na těle kytary a drží struny na jejich druhém konci (ten první na hlavě kytary v ladících mechanikách). Kromě kobylky může být na kytaře i tremolo (elektrická kytara). Tremolo je záležitost, která má za úkol také držet struny, kromě toho je však v těle kytary spojeno pružinami s tělem kytary. Tremolo tak není pevně uchyceno, ale dovoluje pomocí páky struny povolovat nebo napínat (jednozvratné a dvouzvratné tremolo) pomocí páky. Toho se dá využívat k zajímavým zvukovým efektům. Tremol i kobylek je velké množství, některé kromě držení strun umožňují například dolaďovaní nebo seřizování ladění.

8 - Tělo kytary

Tělo kytary je jedna ze základních částí a také největší. Podle použitého dřeva a konstrukce určuje výrazně zvuk kytary. Tělo se může skládat z několika druhů dřev, kdy například na přední desku je použité jiné dřevo než na zadní stranu. Složení dřev je do jisté míry alchimie. Kromě samotného dřeva hraje významnou roli konstrukce. Kytara může být celodřevěná (masivní), kdy tělo prakticky nemá dutinu (elektrické kytary), může mít i duté tělo (akustické kytary) a samozřejmě něco mezi tím. Tvarů a konstrukcí kytar je velké množství. Některé jsou pojmenované (jumbo, drednought, stratocaster, telecaster...) jiné se třeba jen tvarem blíží některému ze známých typů. I podle těchto vlastností se řídí výběr kytary.

9 - Snímače

Snímače jsou typické pro elektrické kytary. Mají za úkol převést chvění strun na elektrický signál. Ten se pak dá zesílit elektrickou cestou (zesilovač, reproduktor). Základní typy snímačů jsou single a humbucker. Na kytaře jich zpravidla bývá větší množství a využívá se různých kombinací, pro docílení potřebného zvuku. Také akustické kytary je někdy vhodné zesilovat jinak než mikrofonem, proto je vhodný piezo snímač. Akustická kytara se snímačem se často nazývá elektroakustická kytara.

10 - Ovládací prvky

Ovládací prvky na kytaře jsou zejména přepínač snímačů, volume a tónová clona. Kromě toho může být k dispozici třeba ladička, ekvalizér nebo třeba nějaký efekt. Rozmístění ovládacích prvků je dost závislé od typu kytary. Možnosti kytary rozšiřuje samozřejmě kytarové příslušenství. Jsou to např. popruhy, kapodastry, kytarové efekty, zesilovače, obaly na kytaru atd., ale to je také na samostatný článek.